
Χθες, ανακοινώνοντας την κοίμηση του μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως Πωγωνιανής κ Κονίτσης Ανδρέα (εδώ),
θέσαμε το ερώτημα:
έχουν απομείνει άλλοι πραγματικά ορθόδοξοι επίσκοποι;
Με μεγάλη χαρά διαβάσαμε ομολογητική επιστολή ορθοδόξου επισκόπου,
- ο οποίος αφού τεκμηριώνει με αδιάσειστα στοιχεία τα λάθη του Πατριάρχη Αντιοχείας Ιωάννη (ενδεικτικά δέχεται να μεταλάβει αιρετικούς-μονοφυσίτες! δέχεται το βάπτισμα των αιρετικών ως έγκυρο! κλπ),
- τον καλεί να ανακαλέσει την απόφασή να κληθεί σε εκκλησιαστικό δικαστήριο ο αγωνιστής π.Ματθαίος Βουλκανέσκου (Matthew (Ion-Valentin) Vulcănescu), ο οποίος καθαρά για λόγους ορθοδόξου πίστεως διέκοψε την μνημόνευση του οικείου επισκόπου Σιλουανού της Orthodox Christian Archdiocese of the British Isles and Ireland, του Πατριαρχείου Αντιοχείας.
Το παράλογο -και συνάμα αντικανονικό- είναι ότι ο μητροπολίτης που εγκαλείται για ζητήματα τήρησης της ορθοδόξου πίστεως, θέλει να δικάσει ο ίδιος αυτό το δικαστήριο -για να καταδικάσει τον π.Ματθαίο Βουλκανέσκου!
Το κείμενο στα αγγλικά πραγματικά κατακεραυνώνει όλες τις οικουμενιστικές κινήσεις και την αποκαλούμενη «βαπτισματική θεολογία» (η οποία ουσιαστικά υιοθετήθηκε από την ψευδοΣύνοδο στο Κολυμπάρι αναγνωρίζοντας έγκυρο βάπτισμα σε αιρετικούς! συνεπώς και έγκυρη ιεροσύνη σε αυτούς!!!).
"...who have always received all the heterodox into
the Church
through the one and unique Orthodox Baptism ..."
Κατεβάστε την 3σέλιδη επιστολή, από εδώ
Σε μια εποχή που κυριαρχεί η απογοήτευση,
που μετά το crash-test των απαγορεύσεων και των υποχρεωτικοτήτων μέσω του κορονοϊού, μέσα από τις οποίες αποδείχθηκε ότι ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ιερείς, ιερομόναχοι κλπ στάθηκαν όρθιοι,
και με την επικείμενη επιβολή της «κάρτας του πολίτη» και ενός και μοναδικού «προσωπικού αριθμού» σε κάθε πολίτη (γράψαμε εδώ),
πολλοί ορθόδοξοι πιστοί αναρωτιούνται :
και τώρα τι κάνουμε; υπάρχουν ορθόδοξοι επίσκοποι;
έρχεται η θεία παρέμβαση και αποδεικνύει ότι ΥΠΑΡΧΟΥΝ
Όπως και ο Κυθήρων Σεραφείμ,
όπως και ο Κονίτσης Ανδρέας που όπως αναφέρθηκε εδώ λίγο καιρό πριν την κοίμηση του είχε κάνει ορθόδοξη ομολογία ενάντια στον Οικουμενισμό.
Όπως ο Πάφου Τυχικός, που αρνείται να δεχθεί «δώρα» αιρετικών-παπικών και γι αυτό έχει πέσει στην δυσμένεια του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Γεωργίου (δείτε εδώ και εδώ).
Όπως ο -κεκοιμημένος- Μητροπολίτης Ράσκας καὶ Πριζρένης Αρτέμιος στη Σερβία (δείτε εδώ, εδώ, εδώ).
Όπως ο Αρχιεπίσκοπος Ουγγένης και Νησπορένης (Ungheni and Nisporeni) Πέτρος, στη Μολδαβία, όπως αναδεικνύουμε σήμερα.
Όπως και τόσοι άλλοι που ενδεχομένως δεν έτυχε να γνωρίσουμε αλλά η Θεία Πρόνοια θα τους εμφανίσει όταν χρειαστεί.
Για την αποτείχιση-διακοπή μνημόνευσης του π.Ματθαίου Βουλκανέσκου, διαβάστε εδώ.
Διαβάστε την πρόσφατη Επιστολή του π. Θεοδώρου Ζήση στον π. Ματθαίο Βουλκανέσκου εδώ
Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή στα αγγλικά:
Moscow Patriarchate
Moldovan Orthodox Church
Diocese of Ungheni and Nisporeni
mun. Ungheni, str. Națională, nr. 8, MD–3606
Secretary - tel: 0(236)2-51-71; Chancery - tel: 0(236)2-97-72, tel/fax: 0(236)2-23-73
E-mail: episcopia.ungheni@yandex.com
To His Beatitude Patriarch John X
Greek Orthodox Patriarchate of Antioch and All the East
Patriarchal Residence
Balamand
Koura
Lebanon
3 April 2025
Your Beatitude, Patriarch John,
With all due respect, I would like to bring to Your Beatitude’s attention my humble position regarding case reference number 2024-02 of the Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of the British Isles and Ireland, whose verdict to depose Father Matthew (Ion-Valentin) Vulcănescu I wish to appeal.
Opening my heart to Your Beatitude, I express the pain caused by the persecutions endured by His Reverence due to His Orthodox confession in these troubled times, where the truth is mingled with the lie of heresy.
Father Matthew (Ion-Valentin) Vulcănescu is well-known and respected throughout the whole Church for his unwavering confession of the Orthodox Faith, something that should be an honour for the Antiochian Orthodox Church.
His Reverence is also highly regarded for His valuable experience in inter-Orthodox dialogue as a representative of the Metropolis of Piraeus (Church of Greece), as well as for his collaboration with prominent contemporary Orthodox theologians.
While we were analysing the decisions issued on 23 December 2023 and 16 March 2025 (case reference number 2024-02) by Metropolitan Silouan Oner of the Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of the British Isles and Ireland, we reached the conclusion that Father Matthew has been deposed twice from the priesthood, without any canonical basis. Furthermore, only a Synod of Bishops holds the authority to depose a priest, not an individual metropolitan acting alone
Having carefully examined the Encyclical of 16 December 2023 and the document entitled "Canonical Resources and Policies for the Reception of the Heterodox" dated 9 January 2024 (Edition 1.1), issued by the Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of the British Isles and Ireland, it is evident that Metropolitan Silouan in fact endorses the baptismal heresy (established by the 1950 Toronto Statement of the “World Council of Churches” and quietly reaffirmed by the controversial Council of Crete in 2016). This is demonstrated by the fact that Metropolitan Silouan, through the aforementioned Encyclical, forbids the reception by Baptism into the Holy Orthodox Church of the heterodox who were previously “baptised” in their own denominations, thus implicitly recognising non-Orthodox baptism: "Those who enter the Holy Orthodox Church from heretical or schismatic communions, who are nevertheless baptized in water and in the name of the Holy Trinity, are generally received by Chrismation, since it is forbidden to baptize twice."
Furthermore, the above mentioned document "Canonical Resources and Policies for the Reception of the Heterodox” contains serious theological errors, including the affirmation of the existence of the Grace of Salvation outside the Orthodox Church, the distortion of the definition of salvation and the incorrect interpretations of the terms economia and akribeia. Moreover, this document introduces a new canon which stipulates the excommunication of lay persons and the deposition of clergymen who receive a “corrective” baptism (that is those who are baptised Orthodox after having been received into the Church by Chrismation), thereby reaffirming the recognition of baptism performed outside the Orthodox Church (on the condition that it was performed “in the Name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit, with water by a church that professes a trinitarian faith”).
In support of Father Matthew’s position regarding the baptism of the heterodox, we bring to Your attention the book entitled "I Confess One Baptism," authored by Father Professor Georgios Metallinos of blessed memory, written with the blessing of his spiritual father, Elder Parthenios of Saint Paul’s Monastery on the Holy Mount Athos, a well-known contemporary saint. This work demonstrates that Holy Orthodox Baptism cannot be substituted, altered, or completed by any other practice or formula. Thus, the application of economia regarding the reception of the heterodox—who have been separated from the Church for centuries—is unacceptable. The reception of them without Baptism, based merely upon mechanically invoked formulas, contradicts the Holy Canons and the teachings of the Holy Fathers. In other words, just because the heretics used the formula "in the Name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit" when they "baptised," this does not mean that what they performed is an Orthodox Baptism.
The questions and positions expressed by Father Matthew and the community he shepherds are natural, legitimate, current and reflect the genuine concerns of any Christian with a living Orthodox conscience. In the letter to Your Beatitude dated 6 December 2023, Father Matthew also requested clarication regarding inter-communion with Monophysites who receive Holy Communion within the Antiochian Orthodox Church, yet there has been no response to date. Instead,