Αναλυτικά η επιστολή την οποία υπογράφει μεταξύ άλλων και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Α' Θεσσαλονίκης, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης:
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή-έκκληση ύστερα από το θόρυβο που δημιουργήθηκε από δημοσιεύματα για την επικείμενη τοποθέτηση σταυρού και λοιπού εκκλησιαστικού εξοπλισμού βυζαντινής αισθητικής στο μνημείο της Ροτόντας και την κατάληξη του θέματος με την έκδοση της υπ’ αριθ. ΥΠΠΟΑ/Γ∆ΑΠΚ/∆ΒΜΑ/ΤΒΜΑΧΜΑΕ/369131/217733/10534/3011/23.12.2015 απόφασής σας.
Η Ροτόντα, διαχρονικό σύμβολο των τριών αυτοκρατοριών μέσα στις οποίες έλαμψε η Θεσσαλονίκη, έμβλημα διαπολιτισμικότητας από το 1917 μέχρι και σήμερα, αποτελεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο, του οποίου η προστασία διέπεται από την εθνική και τη διεθνή νομοθεσία. Η συμπερίληψη της Ροτόντας στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο το 1988 ήρθε προς επίρρωση των ανωτέρω, επικυρώνει την παγκόσμια εμβέλεια του μνημείου και μεγεθύνει την ευθύνη για την προστασία του.
Σε κάθε επέμβαση στη Ροτόντα προέχει η διατήρηση της ταυτότητάς της ως πολιτιστικού αγαθού και η διασφάλιση της μουσειακής της χρήσης που κατοχυρώθηκε, όλο αυτό το διάστημα, με σειρά πολιτικών επιλογών που έλαβαν τη μορφή διοικητικών πράξεων και επικυρώθηκε με την υπ’ αριθ. 2068/1999 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η ανωτέρω απόφασή σας εγκρίνει σειρά παρεμβάσεων επί της Ροτόντας, οι οποίες εκτελούνται από τις 23/12/15 στο εσωτερικό και το εξωτερικό του μνημείου, αλλοιώνοντας τα κατοχυρωμένα χαρακτηριστικά της χρήσης του. Η τροποποίηση της εξωτερικής και της εσωτερικής όψης του μνημείου με προσθήκη συμβόλων και νεότευκτων αντικειμένων που προορίζονται για λατρευτική χρήση,συνιστά αλλοίωση της αυθεντικής υλικής υπόστασης και συνεπακόλουθα της ιστορικής μνήμης που το μνημείο – όπως σώζεται – διατηρεί.
Η ανωτέρω απόφασή σας εγκρίνει σειρά παρεμβάσεων επί της Ροτόντας, οι οποίες εκτελούνται από τις 23/12/15 στο εσωτερικό και το εξωτερικό του μνημείου, αλλοιώνοντας τα κατοχυρωμένα χαρακτηριστικά της χρήσης του. Η τροποποίηση της εξωτερικής και της εσωτερικής όψης του μνημείου με προσθήκη συμβόλων και νεότευκτων αντικειμένων που προορίζονται για λατρευτική χρήση,συνιστά αλλοίωση της αυθεντικής υλικής υπόστασης και συνεπακόλουθα της ιστορικής μνήμης που το μνημείο – όπως σώζεται – διατηρεί.
Η απόφασή σας εξαρτά το ενδεχόμενο τοποθέτησης σταυρού όχι από αρχαιολογικά κριτήρια όπως απαιτεί η νομοθεσία, αλλά από κριτήρια
αντικεραυνικής προστασίας του μνημείου. Η ασάφεια της διατύπωσης που επιδέχεται αντιφατικές ερμηνείες, μας προκαλεί έντονες ανησυχίες και φοβόμαστε ότι ενδέχεται να διεγείρει μνήμες δυσάρεστες και ιδεολογικές αντιδικίες που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης θέλει να αφήσει πίσω της.
Άλλωστε, αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας.
αντικεραυνικής προστασίας του μνημείου. Η ασάφεια της διατύπωσης που επιδέχεται αντιφατικές ερμηνείες, μας προκαλεί έντονες ανησυχίες και φοβόμαστε ότι ενδέχεται να διεγείρει μνήμες δυσάρεστες και ιδεολογικές αντιδικίες που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης θέλει να αφήσει πίσω της.
Άλλωστε, αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας.
Το μνημείο της Ροτόντας χρειάζεται να βρει την πλήρη μουσειακή του αξιοποίηση καθώς και πολιτιστική χρήση, εναρμονισμένη με τον ιστορικό προορισμό και την αρχιτεκτονική του, υπό την ευθύνη, πάντοτε, της αρχαιολογικής υπηρεσίας, προς όφελος της πόλης, των κατοίκων και των επισκεπτών της.
Για τους λόγους αυτούς, οι παρακάτω υπογράφουσες και υπογράφοντες σας καλούμε να επανεξετάσετε το θέμα και να αναθεωρήσετε την απόφασή σας με γνώμονα την αποτροπή κάθε ενέργειας που τείνει στην «εκκλησιαστικοποίηση» του μνημείου.
Κύριε Υπουργέ, προσβλέποντας στη θετική εκ μέρους σας ανταπόκριση στα αιτήματά μας, δεχθείτε εκ των προτέρων τις ευχαριστίες μας.»
Κύριε Υπουργέ, προσβλέποντας στη θετική εκ μέρους σας ανταπόκριση στα αιτήματά μας, δεχθείτε εκ των προτέρων τις ευχαριστίες μας.»
(την είδαμε εδώ)
Η απάντηση μας:
Σχολιάζουμε τα επιχειρήματα του κ.Μηταφίδη και της "παρέας" του:1) "Η Ροτόντα, διαχρονικό σύμβολο των τριών αυτοκρατοριών μέσα στις οποίες έλαμψε η Θεσσαλονίκη"
Σε ποιες 3 "αυτοκρατορίες" αναφέρεται ο κ.Μηταφίδης;
Ρωμαϊκή, Βυζαντινή και ;;;
Ποια είναι η τρίτη αυτοκρατορία "μέσα στις οποίες έλαμψε η Θεσσαλονίκη";
2) " αντιπαράθεση του σταυρού με το μιναρέ δεν έχει θέση στην κοινωνία μας και στην εποχή μας."
Πως γίνεται ένας άθεος να μιλάει εκ μέρους των πιστών;
Τι θα πει "δεν έχουμε αντιπαράθεση σταυρού με το μιναρέ"; Ρώτησε κανέναν Ισλαμιστή να δει αν αισθάνεται αντιπαράθεση ή όχι; (Και αφού δεν υπάρχει αντιπαράθεση, γιατί να μην υπάρχει και ο σταυρός;)
Ή έχει κάποια πληροφόρηση ότι έχουμε γίνει μία πανθρησκεία, και απλά δεν μας το έχουν ανακοινώσει ακόμη;
3)" εναρμονισμένη με τον ιστορικό προορισμό και την αρχιτεκτονική του"
Ακριβώς, αυτό λέμε και εμείς.
Όταν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μνημείου,αυτό ήταν ορθόδοξος ναός, είναι αυτονόητο να υπάρχουν σημεία που να το δείχνουν αυτό, όπως ο σταυρός.
4) "με γνώμονα την αποτροπή κάθε ενέργειας που τείνει στην «εκκλησιαστικοποίηση» του μνημείου"
Δηλαδή η "ισλαμοποίηση" του μνημείου (με την αποκατάσταση του μιναρέ που είχε πέσει), δεν αποτελούσε πρόβλημα.
Πρόβλημα είναι η αποκατάσταση και του σταυρού;
5) Γιατί το μνημείο να παραπέμπει -εξαιτίας του μιναρέ- σε τζαμί;δηλαδή στην επιβολή του Τούρκου κατακτητή;
Αν έχουν πρόβλημα να βλέπουν το σταυρό (που υπήρχε από τους πρώτους αιώνες) γιατί δεν έχουν πρόβλημα να βλέπουν τον μιναρέ; Να γκρεμίσουμε και τον μιναρέ τότε (που πέρα από προσθήκη κατακτητή, είναι σαφώς νεότερος).
6) Παραθέτουμε και ένα απόσπασμα από επιστολή στο makpress, που διαβάσαμε εδώ:
http://makpress.blogspot.com/2015/12/blog-post_252.html Το μνημείο υπήρξε εκκλησία για κάπου 1000+ χρόνια, από το 400 περίπου αν θυμάμαι καλά, μέχρι το 1400 λογικά που κατελήφθηκε η Θεσσαλονίκη από τους τούρκους, οπότε μετά λογικά έγινε τζαμί, όπως και οι περισσότερες εκκλησίες της πόλης, για να ξαναγίνει εκκλησία μετά την απελευθέρωση της πόλης το 1912
7) Ο σταυρός αφαιρέθηκε κάπου το 1950-1960, εξαιτίας κεραυνών. Συνεπώς ζητάμε την ΕΠΑΝΑΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ του σταυρού που ΥΠΗΡΧΕ από την απελευθέρωση της πόλης (1912) και έκτοτε.
Ο σταυρός αυτός προφανώς ήταν νεότερος: όταν έχεις μουσουλμάνο κατακτητή για 500 χρόνια, λογικό είναι αυτός να έχει καταστρέψει τους σταυρούς από τις εκκλησίες μας. Το ίδιο έκανε σε όλες τις εκκλησίες της πόλης. Μήπως να αφαιρέσουμε από παντού τους σταυρούς;
Εκεί που μας χρωστούσαν, μας πήραν και το βόδι λέει ο λαός.
Ο Παιδαγωγός (σχόλιο που γράψαμε εδώ)
Σχετική απάντηση μόλις είδαμε και στο ιστολόγιο Καιομένη Βάτος, εδώ
Παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα:
Οἱ ἄθεοι τῆς Ἀριστερᾶς (...) δείχνουν γιά πολλοστή φορά τόσο τόν ἀφηνιασμό τους κατά τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ὀρθοδοξίας,(...)
Ὡς γνωστόν, ἡ ἀσύδοτη καί μεθοδευμένη λαθρομετανάστευη ἰσλαμιστῶν στήν Ἑλλάδα, ἡ πληθώρα αὐτῶν καί ἡ συνεχόμενη αὔξησή τους στή Θεσσαλονίκη καί στό κέντρο της (Ροτόντα-Πλατεία Ἁγία Γεωργίου), σέ συνδυασμό μέ τήν σκόπιμη ἐγκαθίδρυση Τμήματος Ἰσλαμικῶν Σπουδῶν στό Α.Π.Θ., δημιουργοῦν ἤδη ἕνα ἐκρηκτικό πεδίο στήν καρδιά τῆς συμπρωτεύουσας!!!
(...)
Oἱ ἰσλαμιστές μετανάστες, ἄν τούς δώσουμε κι ἄλλον ἀέρα, σέ λίγο καιρό θά ἀπαιτήσουν
νά λειτουργήσει ἡ Ροτόντα ὡς τζαμί, μέ ὅλα τά ἐπακόλουθα πού θά σημάνει αὐτό!!!...
Ἀγαπητοί συντάκτες τῆς ἐπιστολῆς, εἶστε ἐπικίνδυνοι!
Ἐλᾶτε ἀγαπητοί ἀναγνῶστες τοῦ σχολίου μας, γιά ἕνα εἰκοσιτετράωρο στήν πλατεία Ἁγίου Γεωργίου στήν Ροτόντα Θεσσαλονίκης, καί δεῖτε "τί" κυκλοφορεῖ, καί πόσο ἐπικίνδυνα εἶναι γιά τούς κατοίκους της κάθε μέρα (καί βράδυ), καί θά καταλάβετε τήν βλακεία (ἤ τήν πονηρία...) πού δέρνει τούς συντάκτες τῆς ἐπιστολῆς καί κυρίως: ποιῶν κέντρων... συμφέροντα ὑπηρετεῖ τό αἴτημά τους!
1 σχόλιο:
Μερικά -χαριτωμένα- σχόλια από τους αναγνώστες του makpress
http://makpress.blogspot.com/2016/01/blog-post_730.html
Δωριεύς • μία ώρα πριν
Αγόρια μου να χαιρόσαστε τους πολιτικούς και δημοτικούς σας ταγούς. Πριτς, δεν σας λέω από που κατάγομαι για να μην μου την πείτε και εσείς...
• Απάντηση•Κοινοποίηση ›
Χαρίλαος Ε. Παπαδόπουλος • μία ώρα πριν
Ότι και να κάνεις κύριε Μηταφίδη, ήσουν είσαι και θα είσαι στην πολιτική αφάνεια (βλέπε και αντιπο- λίτευση στον Δήμο) ως άχρους άοσμος και αόρατος...
• Απάντηση•Κοινοποίηση ›
cummulus • 2 ώρες πριν
Ὁ Μηταφιδης, ἕνας γνήσιο σταλινικό ἀπαλοιφάδι, δέν θά μποροῦσε νά πεῖ κάτι διαφορετικό. Σκεφτεὶτε ὅτι αὐτός ὁ ἄνθρωπος ἦταν ...ἐκαπιδευτικός!!!
• Απάντηση•Κοινοποίηση ›
peet14.14 • 2 ώρες πριν
Μηταφίδη σοβαρέψου
Spock • 3 ώρες πριν
"Φοβόμαστε ότι ενδέχεται να διεγείρει μνήμες δυσάρεστες και ιδεολογικές αντιδικίες που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης θέλει να αφήσει πίσω της."
Oπότε για να είμαστε σίγουροι ότι θα διεγείρει ιδεολογικές αντιδικίες ζητούμε την αφαίρεση του σταυρού!!
Prenom • 3 ώρες πριν
Εμένα με ενοχλεί ο μιναρές, μπορεί να γίνει και γι' αυτό κάτι;
• Απάντηση•Κοινοποίηση ›
• 2 ώρες πριν
Εμένα με ενοχλεί ο Μηταφίδης, μπορεί να γίνει και γι' αυτό κάτι;
Δημοσίευση σχολίου
Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ.
Προσωρινά ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση επειδή υπήρξαν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς και οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.
Για τον ίδιο λόγο λόγο ενεργοποιήσαμε να σχολιάζουμε μόνον όσοι έχουν προφίλ.
Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.
Σχόλιο που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.
Ανώνυμα σχόλια που επαναλαμβάνουν συνεχώς τα ίδια χωρίς να προσθέτουν κάτι στην συζήτηση ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.