" H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες."
Άρθρο 16, παράγραφος 2 του Ελληνικού Συντάγματος

Παρασκευή 30 Αυγούστου 2013

ΦΤΩΧΟΤΕΡΟ ΤΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΤΗΣ «e–ΓΕΝΙΑΣ»

Φτωχότερο τ λεξιλόγιο τς e-γενις

τῆς Ἑλένης Βέργου,
ἐφημ.  “ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ”, 24.07.13

Ἠλ. στοιχειοθεσία «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ»

ΕΙΣ. ΣΧ. «ΧΡ. ΒΙΒΛΙΟΓΡ.»: Μὲ τὴν κατωτέρω προσέγγιση ἀνατρέπεται ἡ θεωρία τῆς …«ἐξελίξεως». Ὁ ἄνθρωπος θὰ «ἐπιστρέψει» στὰ γρυλλίσματα!

.           Φτωχότερο γίνεται χρόνο μὲ τὸν χρόνο τὸ λεξιλόγιο τῆς e-γενιᾶς ἐξ αἰτίας τῆς… ἐμμονῆς τῶν παιδιῶν μὲ τὰ «ἔξυπνα» κινητὰ τηλέφωνα, τὶς ταμπλέτες καὶ τὸ διαδίκτυο.
.            Ἡ παράδοση τῆς μεταφορᾶς τῆς γλώσσας ἀπὸ τὴ μία γενιὰ στὴν ἄλλη ἔχει ἀρχίσει νά… χάνεται ἢ τουλάχιστον αὐτὸ ἀναφέρουν μελετητὲς ἀπὸ τὸ πανεπιστήμιο Κίνγκς τοῦ Λονδίνου.
.         Οἱ εἰδικοὶ ἐπισημαίνουν ὅτι οἱ ἐκπρόσωποι τῆς γενιᾶς τοῦ… i-Pad καὶ τοῦ i-Phone περνοῦν πολλὲς ὧρες μαθαίνοντας μπροστὰ ἀπὸ μία ὀθόνη ὑπολογιστῆ καὶ πλέον δὲν ἀντιδροῦν τόσο πολὺ στὰ ἠχητικὰ ἐρεθίσματα.
.           Μὲ ἁπλὰ λόγια αὐτὸ σημαίνει ὅτι παιδιὰ καὶ ἔφηβοι δὲν δίνουν σημασία σὲ αὐτὰ ποὺ λένε οἱ γονεῖς, οἱ δάσκαλοι καὶ οἱ καθηγητές τους καὶ μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο χάνουν τὴν εὐκαιρία νὰ ἀντλήσουν ὄχι μόνο σημαντικὲς πληροφορίες ἀλλὰ καὶ νὰ ἐμπλουτίσουν τὸ λεξιλόγιό τους.

Διαδικασία

.              Ὁ ἀνθρώπινος ἐγκέφαλος ἔχει μάθει νὰ «ἀποθηκεύει» νέες λέξεις καὶ ἔννοιες, ὅταν τὶς ἀκούει νὰ χρησιμοποιοῦνται σὲ καθημερινὲς συζητήσεις. «Ἡ παράδοση τῆς μεταφορᾶς τῆς γνώσης καὶ τῆς γλώσσας ἀπὸ τὴ μία γενιὰ στὴν ἄλλη δὲν εἶναι τυχαία», γράφουν οἱ ἐρευνητές. Γιὰ τὶς ἀνάγκες τῆς ἔρευνάς τους οἱ ἐπιστήμονες «ἐπιστράτευσαν» 27 ἐθελοντές, ἀπὸ τοὺς ὁποίους ζήτησαν νὰ ἀπομνημονεύσουν λέξεις, ποὺ δὲν ὑπάρχουν. Παρατήρησαν λοιπὸν ὅτι ἡ ἀκοὴ καὶ στὴ συνέχεια ἡ λεκτικὴ ἀναπαραγωγὴ μίας ἄγνωστης λέξης ἦταν ἀπαραίτητο συστατικὸ γιὰ τὴν κατανόησή της. Ὁ Μάρκο Κατάνι ἀπὸ τὸ Ἰνστιτοῦτο Ψυχιατρικῆς τοῦ Κολεγίου Κίνγκς τοῦ Λονδίνου ἀναφέρει: «Ἐμεῖς, οἱ ἐνήλικες, ἔχουμε λιγότερο χρόνο νὰ μιλήσoυμε ὁ ἕνας στὸν ἄλλο καὶ ἀκόμα λιγότερο γιὰ νὰ ἐπικοινωνήσουμε μὲ τὰ παιδιά μας. Οἱ ἀνήλικοι μαθαίνουν μέσα ἀπὸ γκάτζετ. Πλέον ὅλα τὰ παιδιὰ ἔχουν πρόσβαση στὸ Διαδίκτυο, σὲ ταμπλέτες ἢ ὑπολογιστὲς καὶ κινητὰ τηλέφωνα. Τὰ ἐρεθίσματα, ποὺ δίνουν αὐτὲς οἱ συσκευές, ὅμως, εἶναι ὀπτικὲς καὶ ὄχι ἠχητικές. Ἔτσι, οἱ νεώτερες γενιὲς θὰ ἔχουν πιὸ φτωχὸ λεξιλόγιο ἀπὸ τὶς παλαιότερες».

Μείωση συγκέντρωσης

.          Ἐν μέρει τὸ πρόβλημα αὐτὸ σχετίζεται καὶ μὲ τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ συνεχὴς ἐνασχόληση μὲ τοὺς ἠλεκτρονικοὺς ὑπολογιστὲς μειώνει τὴν συγκέντρωση τῶν ἀνθρώπων καὶ τὴν δυνατότητά τους νὰ ἀσχοληθοῦν γιὰ ὥρα μὲ τὸ ἴδιο ἀντικείμενο. Σύμφωνα μὲ τοὺς εἰδικούς, ἡ e-γενιὰ ἀναζητάει συνεχῶς τὴν στιγμιαία ἱκανοποίηση καὶ ἔχει «γαλουχηθεῖ» μὲ ἐγωκεντρικὸ τρόπο. «Γιὰ νὰ μάθει κάποιος μία καινούργια λέξη, πρέπει πρῶτα νὰ ἀκούσει τὸν ἦχο καὶ στὴ συνέχεια νὰ τὴν ἐπαναλάβει μέχρι νὰ τὴν προφέρει καὶ νὰ τὴν χρησιμοποιήσει σωστά.  Μὲ αὐτὴ τὴν διαδικασία, τὸ λεξιλόγιο ἑνὸς ἀνθρώπου ἐμπλουτίζεται ἀπὸ τὰ πρῶτα κιόλας γενέθλιά του μέχρι τὴν ἐνηλικίωσή του. Ὑπολογίζεται ὅτι ἕνας μέσος ἄνθρωπος φτάνει νὰ γνωρίζει περίπου 30.000 διαφορετικὲς λέξεις», ἐξηγεῖ ὁ δρ.
[…]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δεν επιτρέπονται σχόλια που συκοφαντούν κάποιο πρόσωπο, που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς κλπ.

Προσωρινά ενεργοποιήθηκε η προ-έγκριση επειδή υπήρξαν κρούσματα προσβλητικής συμπεριφοράς και οφείλουμε να διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια του ιστολογίου μας.
Για τον ίδιο λόγο λόγο ενεργοποιήσαμε να σχολιάζουμε μόνον όσοι έχουν προφίλ.

Γράψτε το σχόλιό σας και απλά περιμένετε λίγες ώρες μέχρι να το δείτε δημοσιευμένο.

Σχόλιο που τηρούν στοιχειώδη κανόνες ευπρέπειας είναι αυτονόητο ότι αποτελούν αφορμή διαλόγου και ουδέποτε θα λογοκριθούν.

Ανώνυμα σχόλια που επαναλαμβάνουν συνεχώς τα ίδια χωρίς να προσθέτουν κάτι στην συζήτηση ενδέχεται να διαγραφούν για την διαφύλαξη της ποιότητας. Τα σχόλια δεν είναι πεδίο στείρας αντιπαράθεσης αλλά προβληματισμού και γόνιμου διαλόγου.